Aktualności

ESDM redukuje koszty późniejszej terapii

Niedawne badania naukowe przeprowadzone przez zespół Penn Medicine wykazały, że wyższe koszty związane z wczesną interwencją terapeutyczną prowadzoną metodą ESDM są w pełni rekompensowane po około dwóch latach od zakończenia terapii.

Wyniki wskazują, że zmniejszone potrzeby terapeutyczne dzieci z grupy badawczej (a tym samym niższe koszty ich późniejszej terapii) są wynikiem znaczących postępów rozwojowych osiągniętych w czasie intensywnej terapii metodą ESDM.

Penn Medicine to jeden z wiodących medycznych ośrodków akademickich na świecie, zajmujący się edukacją medyczną, badaniami biomedycznymi i opieką zdrowotną.

Więcej informacji na temat badania (w języku angielskim):
https://www.pennmedicine.org/news/news-releases/2017/august/study-finds-early-intervention-for-children-with-autism-quickly-results-in-costs-savings

Wyniki badania zostały opublikowane w renomowanym magazynie naukowym Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (Volume 56, Issue 9, Pages 777–783, wrzesień 2017):
http://www.jaacap.org/article/S0890-8567(17)30313-1/fulltext

Najlepsze książki 2017 roku poświęcone ASD

Z ogromną radością informujemy, że podręcznik An Early Start for Your Child with Autism: Using Everyday Activities to Help Kids Connect, Communicate and Learn autorstwa Sally J. Rogers, Geraldine Dawson i Laurie A. Vismara, został wybrany przez Healthline jako jedna z najlepszych książek 2017 roku poświęconych zaburzeniom ze spektrum autyzmu:
http://www.healthline.com/health/autism/best-books-of-the-year#1

Przypominamy, że podręcznik ten jest już dostępny w wersji polskiej zatytuowanej Metoda Wczesnego Startu dla dziecka z autyzmem (ESDM). Jak wykorzystywać codzienne aktywności, aby pomóc dzieciom tworzyć więzi, komunikować się i uczyć:
https://www.wuj.pl/page,produkt,prodid,2426,strona,Metoda_Wczesnego_Startu_dla_dziecka_z_autyzmem_ESDM_,katid,47.html

Zachęcamy do lektury!

Diagnozy kliniczne w Centrum Adesse

Jest nam niezwykle miło poinformować, że Centrum Adesse prowadzi wielospecjalistyczne diagnozy kliniczne.

Diagnozy prowadzone są przez zespół uznanych specjalistów od lat związanych z tematyką autyzmu:

  • dr Izabelę Chojnicką – psychologa, biologa, certyfikowanego trenera narzędzia ADOS-2,
  • Małgorzatę Złotkowską – lekarza specjalistę psychiatrę dzieci i młodzieży oraz certyfikowanego terapeutę poznawczo-behawioralnego,
  • Paulinę Putko-Stawiecką – lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży oraz terapeutę systemowo-psychodynamicznego,
  • dr Joannę Kwasiborską-Dudek – neurologopedę, pedagoga specjalnego, certyfikowanego trenera metody ESDM.

W procesie diagnostycznym wykorzystywane są jedynie powszechnie uznawane narzędzia diagnostyczne, wystandaryzowane i znormalizowane na populacji polskiej, a każdy z diagnostów posiada uprawnienia do ich stosowania potwierdzone odpowiednimi certyfikatami.

Więcej informacji znajdą Państwo tutaj: Wielospecjalistyczne diagnozy kliniczne

Osoby zainteresowane ofertą prosimy o kontakt z recepcją.

Siódma edycja Kursu I stopnia metody The Early Start Denver Model (ESDM Introductory Workshop)

Centrum Adesse zaprasza na siódmą edycję Kursu I stopnia metody The Early Start Denver Model (ESDM Introductory Workshop).

Osoba prowadząca: dr Joanna Kwasiborska-Dudek, certyfikowany trener metody ESDM, wpisana do oficjalnego rejestru trenerów ESDM Instytutu MIND (plik w formacie pdf).

Termin i miejsce: 15 lipca 2017 r. (sobota) w godzinach od 10:00 do 18:00, Warszawa

W czasie kursu przewidziano dwie piętnastominutowe przerwy na kawę (catering wliczony w cenę kursu) oraz jedną godzinną przerwę na obiad (we własnym zakresie).


W trakcie kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • historia powstania metody ESDM i jej główne założenia,
  • omówienie najnowszych badań naukowych poświęconych skuteczności metody,
  • omówienie karty obserwacyjnej stosowanej w modelu ESDM,
  • ocena poziomu rozwojowego dziecka przy użyciu karty obserwacyjnej,
  • wybieranie zindywidualizowanych celów terapeutycznych,
  • omówienie założeń i technik terapeutycznych metody,
  • monitorowanie i ocena przebiegu procesu terapeutycznego.

Szkolenie prowadzone będzie w języku polskim.


Kurs skierowany jest do osób chcących zapoznać się z podstawowymi założeniami metody ESDM, w tym:

  • rodziców dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • psychologów,
  • psychiatrów,
  • pedagogów i pedagogów specjalnych,
  • logopedów i neurologopedów,
  • studentów w/w specjalności.

Ukończenie kursu jest także pierwszym z trzech etapów do uzyskania międzynarodowego certyfikatu terapeuty ESDM.


Uwaga: Kurs I stopnia metody ESDM (ESDM Introductory Workshop) jest szkoleniem otwartym, pozwalającym zapoznać się z podstawami metody. Nie daje żadnych uprawnień do pracy metodą ESDM.

Międzynarodowy certyfikat terapeuty ESDM uprawniający do pracy tą metodą mogą uzyskać wyłącznie specjaliści spełniający wymagania formalne narzucone przez Instytut MIND, którzy ukończyli oba stopnie szkolenia (ESDM Introductory Workshop oraz ESDM Advanced Workshop) i zaliczyli proces certyfikacyjny.

Szczegółowe informacje dotyczące procedury uzyskania uprawnień terapeuty ESDM podano w dokumencie Etapy certyfikacji w metodzie The Early Start Denver Model (do pobrania u dołu strony).


Warunki rejestracji:

Warunkiem rejestracji na kurs jest zapoznanie się z regulaminem kursu i wypełnienie formularza zgłoszeniowego (do pobrania u dołu strony) oraz wniesienie opłaty w wysokości 900,00 zł.

Formularz zgłoszeniowy należy przesłać w formie elektronicznej wraz z potwierdzeniem wniesienia opłaty za kurs na adres: ksiegowosc@adesse.pl
Ponadto, oryginał formularza zgłoszeniowego należy dostarczyć w dniu szkolenia.

Dane do przelewu:
Szkolenia dr Joanna Kwasiborska-Dudek
00-549 Warszawa, ul. Piękna 15 lok. 44
70 1910 1048 2258 8443 7191 0001 (Deutsche Bank Polska S.A.)
W tytule przelewu należy podać tytuł kursu oraz imię i nazwisko uczestnika.

Rejestracja na kurs zostanie zakończona 7 lipca 2017 r. Liczba miejsc jest ograniczona – o rejestracji decyduje kolejność zgłoszeń (za moment zgłoszenia uważa się otrzymanie potwierdzenia przelewu i formularza zgłoszeniowego w formie elektronicznej).

Uwaga: przed wniesieniem opłaty za kurs prosimy o potwierdzenie dostępności wolnych miejsc!

Serdecznie zapraszamy!

ZałącznikWielkość
ESDM-formularz_lipiec.pdf135.1 KB
ESDM-etapy_certyfikacji.pdf148.08 KB

Wprowadzenie Regulaminu świadczenia usług przez Centrum Logopedyczne Adesse

Szanowni Państwo,

Informujemy, że z dniem 01 lutego 2017 r. Centrum Adesse wprowadza jednolity regulamin świadczenia usług zastępujący dotychczasowe, indywidualne umowy z klientami (z wyłączeniem umów dotyczących prowadzenia zajęć terapeutycznych opartych na modelu ESDM zawartych po 01 września 2016 r.).

Regulamin dostępny jest do wglądu w recepcji Centrum Adesse oraz na naszej stronie internetowej pod adresem:
http://www.adesse.pl/strona/regulamin

Prosimy o zapoznanie się z treścią regulaminu i o stosowanie się do jego postanowień. W razie wątpliwości lub pytań związanych z nowym regulaminem, prosimy o kontakt z recepcją – postaramy się na nie odpowiedzieć w możliwie krótkim czasie.

Z poważaniem,
Zespół Centrum Adesse

Rozszerzenie oferty diagnostycznej Centrum Adesse

Z przyjemnością informujemy, że oferta Centrum Adesse została rozszerzona o diagnozowanie noworodków metodą profesora Prechtla.

Metoda ta pozwala wyjątkowo wcześnie diagnozować uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego na podstawie oceny jakości ruchów globalnych dziecka.

Diagnozy w Centrum Adesse poprowadzi najlepszy specjalista tej metody w Polsce, pani Edyta Rowińska – fizjoterapeuta z ponad 20-letnim stażem pracy, od 2008 roku specjalista metody Prechtla certyfikowany przez General Movements Trust.

Badanie metodą Prechtla jest całkowicie nieinwazyjne. Polega na analizie nagrań wideo zarejestrowanych przez rodziców w domu w następujących momentach życia dziecka:

  • 1 nagranie: okres tuż po porodzie (tj. 1-2 tygodnie od terminu porodu),
  • 2 nagranie: 3-4 tygodnie od terminu porodu,
  • 3 nagranie: 6-7 tygodni od terminu porodu,
  • 4 nagranie (kluczowe): 12 tydzień od terminu porodu,
  • 5 nagranie (kluczowe): 15 tydzień od terminu porodu.

Po zakończeniu analizy materiału wideo odbywa się spotkanie z rodzicami, podczas którego pani Rowińska omawia wyniki analiz, przekazuje wypełnione karty badania oraz pełną diagnozę.

Szczegółowe informacje na temat metody: Diagnozowanie noworodków metodą Prechtla

Zapraszamy do skorzystania z oferty.

Aplikacja ASDetect

Uniwersytet La Trobe z Melbourne, z którego wywodzą się narzędzia przesiewowe do wykrywania zaburzeń ze spektrum autyzmu SACS-R, stworzył przy udziale dr Josephine Barbaro bezpłatną aplikację przeznaczoną dla rodziców, którzy chcą sprawdzić rozwój zachowań społecznych i komunikacyjnych u swoich dzieci. Aplikacja o nazwie ASDetect dostępna jest na urządzenia mobilne z systemami iOS lub Android.

Fundacja Synapsis i Centrum Adesse, w porozumieniu z autorkami narzędzi SACS-R, pracują już nad wersją aplikacji przystosowaną do warunków polskich.  W międzyczasie zachęcamy osoby posługujące się językiem angielskim do skorzystania z oryginalnej wersji aplikacji. Warto jednak zaznaczyć, że informacje, które otrzymają Państwo po wykonaniu badania, będą się odnosić do warunków australijskich.

Jeżeli będą Państwo chcieli skonsultować wynik badania, na stronie Programu Badabada znajdą Państwo listę certyfikowanych specjalistów, którzy bezpłatnie wykonają badanie narzędziami SACS-R i określą, czy Państwa dziecko jest w grupie ryzyka zaburzeń społecznych i komunikacyjnych.

Gratulujemy zespołowi prof. Dissanayake z Uniwersytetu La Trobe i zachęcamy do zapoznania się z aplikacją!

Polska edycja karty obserwacyjnej ESDM

Fundacja Rozwiązać Autyzm, wydawca polskiej wersji podręcznika dla specjalistów Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem, opublikowała długo oczekiwaną, polską wersję karty obserwacyjnej ESDM.

Karta obserwacyjna ESDM jest narzędziem pozwalającym specjalistom na wszechstronną ocenę funkcjonowania małego dziecka z autyzmem we wszystkich sferach rozwojowych. Na prośbę dr Joanny Kwasiborskiej-Dudek, w porozumieniu z prof. Sally Rogers i Guilford Press, zmieniono szatę graficzną polskiego wydania karty, dzięki czemu jeden egzemplarz pozwala na zarejestrowanie aż 4 obserwacji danego dziecka.

Jeden arkusz karty obserwacyjnej w wydaniu polskim kosztuje zaledwie 9,95 zł. Karty można nabyć w zestawie 20 sztuk (za cenę 199,00 zł) w sklepie internetowym Fundacji: sklep.rozwiazacautyzm.pl

Polska edycja podręcznika ESDM dla specjalistów

Nakładem wydawnictwa Fundacji „Rozwiązać Autyzm” ukazała się właśnie długo oczekiwana polska edycja podręcznika metody Early Start Denver Model przeznaczonego dla specjalistów: http://sklep.rozwiazacautyzm.pl/

Książka w przejrzysty i szczegółowy sposób przedstawia metodę ESDM: jej założenia, podstawy teoretyczne oraz wytyczne do praktycznej pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prezentuje ponadto unikalne narzędzia modelu: kartę obserwacyjną do oceny rozwoju dziecka oraz system oceny zgodności pracy terapeuty z wytycznymi modelu. Ze względu na poruszane tematy, podręcznik ten powinien stanowić obowiązkową lekturę dla osób na co dzień pracujących z małymi dziećmi z ASD.

Dr Joanna Kwasiborska-Dudek, jako redaktor naukowy polskiej wersji podręcznika, czuwała nad zgodnością wydania z założeniami metody. Jest także autorką przedmowy do polskiego wydania książki.

Zapraszamy do lektury!

Długoterminowe rezultaty wczesnej interwencji u sześcioletnich dzieci z ASD po dwóch latach od zakończenia intensywnej terapii ESDM

Na początku czerwca Instytut MIND zaprezentował wyniki najnowszych badań naukowych nad modelem ESDM. Badania te poświęcone były długoterminowym efektom wczesnej interwencji terapeutycznej ESDM u dzieci z autyzmem.

Wyniki badań przeprowadzonych wśród 39 dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wskazują, że korzyści wczesnej, intensywnej interwencji terapeutycznej utrzymały się po 2 latach od zakończenia terapii.

Wykazano ponadto, że po zakończeniu intensywnej terapii w obu grupach (objętej terapią ESDM i kontrolnej) następowała dalsza poprawa funkcjonowania dzieci, przy czym w grupie ESDM postęp następował przy znacznie mniejszej liczbie zajęć terapeutycznych, niż w grupie kontrolnej.

Opublikowane wyniki wskazują po raz kolejny na potrzebę rozpoczęcia specjalistycznej interwencji terapeutycznej tak szybko, jak to możliwe – w momencie rozpoznania pierwszych symptomów ASD. Udowodniły także, że wybór metody terapeutycznej nie pozostaje bez znaczenia: właściwie dobrana metoda adresowana do dzieci z ASD, taka jak np. ESDM, pozwala na stopniowe ograniczanie liczby zajęć wraz z postępami terapii i daje nadzieję na lepsze funkcjonowanie dziecka w przyszłości przy minimalnym nakładzie środków.

Więcej informacji na temat wyników badań znajdą Państwo w notatce prasowej Instytutu MIND.

Pełny tekst publikacji zamieszczono w Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 54, Issue 7.

Efektywność wczesnej interwencji terapeutycznej dla dzieci z ASD - skuteczność metody ESDM na gruncie polskim

Skuteczność metody The Early Start Denver Model (ESDM) w terapii małych dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu została niejednokrotnie wykazana w kontrolowanych, randomizowanych badaniach naukowych prowadzonych na świecie przez wiodące jednostki naukowo-badawcze zajmujące się problematyką terapii autyzmu (wykaz najważniejszych tekstów źródłowych zamieszczono poniżej).

Na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku Centrum Adesse – jako jedyny ośrodek prowadzący wielospecjalistyczną terapię zespołową metodą ESDM w Europie – przeprowadziło analizę skuteczności terapii ESDM na gruncie polskim.

Analizę wykonano dla grupy dziewięciorga dzieci objętych programem intensywnej terapii ESDM w Centrum Adesse, porównując funkcjonowanie dzieci przed rozpoczęciem terapii oraz po sześciu miesiącach od jej rozpoczęcia (ograniczenie liczebności grupy do dziewięciorga dzieci wynikało z długości trwania terapii, tj. możliwości porównania funkcjonowania dziecka po sześciu miesiącach terapii ze stanem sprzed jej rozpoczęcia).

Funkcjonowanie każdego z dzieci oceniono z użyciem karty obserwacyjnej ESDM, będącej zestawem prób pozwalających na obiektywną i całościową ocenę funkcjonowania dziecka we wszystkich sferach rozwojowych: komunikacji odbiorczej, komunikacji nadawczej, umiejętności społecznych, naśladowania, umiejętności poznawczych, zabawy, motoryki małej i dużej, zachowania, samodzielności, zachowań dotyczących wspólnego pola uwagi. Ocena wykonana przy użyciu karty obserwacyjnej ESDM stanowi podstawę do opracowania całościowego, indywidualnego programu terapeutycznego uwzględniającego mocne i słabe strony dziecka oraz założone, indywidualne cele terapeutyczne.

Po zaledwie sześciu miesiącach intensywnej terapii ESDM u wszystkich objętych nią dzieci nastąpiła zauważalna poprawa funkcjonowania we wszystkich sferach rozwojowych. Ilustruje to poniższy wykres, prezentujący średnie z pierwszego i drugiego pomiaru w poszczególnych sferach rozwojowych:

Skuteczność terapii ESDM-wykres

Zmiany zarejestrowane we wszystkich sferach są statystycznie istotne, co dowodzi, że poprawa funkcjonowania dzieci jest wynikiem odpowiednio dobranej wczesnej interwencji terapeutycznej.

Rezultaty te są zgodne z wynikami międzynarodowych projektów badających skuteczność metody ESDM i wskazują, że implementacja metody na gruncie polskim została przeprowadzona właściwie.

Warto zaznaczyć, że podobne zmiany obserwowane są u wszystkich dzieci objętych intensywną terapią ESDM w Centrum Adesse.


W ramach badania Centrum Adesse sprawdziło ponadto, jak rodzice dzieci objętych programem ESDM postrzegają samą metodę, zmiany w funkcjonowaniu swoich dzieci, a także wpływ tych zmian na rodzinę. W tym celu przeprowadzono wśród rodziców ankietę zawierającą otwarte i zamknięte pytania dotyczące wspomnianych kwestii.

Rodzice pytani byli o swoje postrzeganie terapii ESDM. Na pytania otwarte odpowiadali między innymi:

  • Nareszcie mam poczucie że wybrałam odpowiednią formę terapii, taką którą uważam za sensowną, skuteczną, a jednocześnie taką, która nie kłóci się z moimi przekonaniami … i w której moje dziecko jest podmiotem, a nie przedmiotem
  • Wydaje się bardzo naturalną terapią. Nie próbuje ukształtować dziecka, tylko je naprowadzić na odpowiednie tory. Mam wrażenie, że długofalowo daje to większe szanse na prawidłowy rozwój, bo terapia stara się wykorzystać i wzmocnić naturalne mechanizmy rozwoju u dziecka. Bardzo mi odpowiada to, że nie próbuje zniszczyć osobowości i charakteru dziecka
  • Jest niedyrektywny. Daje dużą elastyczność, pozwala na naturalny rozwój mocnych stron dziecka, przy jednoczesnej pracy nad słabymi stronami. Ogranicza frustrację dziecka. Pozwala włączyć rodzica w proces terapeutyczny (nie wyklucza go)
  • Zdecydowanie terapia ESDM jest najlepszym prezentem dla naszego dziecka. Pomoc jaką uzyskaliśmy jest nieoceniona – dziękuję

Większość ankietowanych rodziców zauważa zmiany w umiejętnościach dziecka we wszystkich sferach rozwojowych. Przykładowe odpowiedzi na pytania otwarte to:

  • Zdecydowanie poprawiło się rozumienie poleceń
  • Powiększył się znacznie zasób słów. Pojawia się też dużo słów z zewnątrz, nieużywanych przez terapeutów
  • Dziecko zaczęło używać w kontekście pojedynczych słów, pojawiły się onomatopeje, dźwięki słowopodobne. Stale rośnie motywacja do komunikacji
  • Dziecko spontanicznie włącza w zabawę dorosłych, potrafi nawiązać kontakt wzrokowy
  • Dziecko samodzielnie rozbiera się, zaczyna ubierać się samodzielnie, samo pije, wymaga wsparcia przy jedzeniu
  • Dziecko ciągle chce i oczekuje zabawy i kontaktu

Niemal wszyscy ankietowani rodzice dostrzegają zmiany w swoim sposobie komunikacji z dzieckiem, w swojej zabawie z dzieckiem, a także zmiany w życiu rodzinnym oraz poziomie stresu rodzicielskiego i poczuciu pewności siebie jako rodzica, które pojawiły się pod wpływem uczestnictwa w terapii ESDM w Centrum Adesse. W pytaniach otwartych rodzice zauważali między innymi:

  • Jestem mniej podatna na krytykę z zewnątrz, mam poczucie, że wiem co robię jako mama
  • Wiele sytuacji zaczęłam postrzegać jako wyzwania, a nie przerażające mnie problemy
  • Wiem co mam robić, żeby umożliwić rozwój swojemu dziecku
  • Zwiększenie komunikacji z dzieckiem pozwoliło lepiej ustrukturalizować dzień. Coraz mniej jest stresu, niepewności i strachu. Coraz więcej zabawy, współpracy i zrozumienia
  • Dzięki zrozumieniu mechanizmów, które powodują takie a nie inne zachowanie/rozwój dziecka, dużo łatwiej jest mi się dostosować do realiów. Mniej jest błądzenia i niepewności, więcej działania i planowania
  • Jestem pogodzona z sytuacją, nie rzucam się w wir terapii i zajęć dodatkowych, staram się spędzać maksymalnie dużo czasu z dzieckiem i choć zdarzają się bardzo trudne dni mam poczucie, że tworzymy coraz bardziej zgraną drużynę

Serdecznie dziękujemy wszystkim rodzinom za ich wkład przy realizacji niniejszego badania. Dziękujemy również za czas poświęcony na wypełnienie ankiety oraz za wszystkie cenne uwagi i spostrzeżenia, które pozwolą nam na dalszy rozwój programu terapeutycznego ESDM w Centrum Adesse.


Wykaz najważniejszych tekstów źródłowych dotyczących badań nad skutecznością metody ESDM:

  • Dawson, G., Rogers, S., Munson, J., Smith, M., Winter, J., Greenson, J.,  Donaldson, A., Varley, J. (2010). Randomized, controlled trial of an intervention for toddlers with autism: The Early Start Denver Model. Pediatrics. 125(1), pp. 17-23
  • Dawson, G., Jones, E., Merkle, K., Venema, K., Lowy, R., Faja, S., Kamara, D., Murias, M., Greenson, J., Winter, J., Smith, M., Rogers, R., & Webb, S. (2012). Early behavioral intervention is associated with normalized brain activity in young children with autism. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51(11), pp. 1150-1159
  • Vismara, L.A., Colombi, C.,  Rogers, S.J. (2009). Can one hour per week of therapy lead to lasting changes in young children with autism?  Autism, 13, pp. 93-115

Niniejsze opracowanie zostało sporządzone na podstawie wystąpienia dr Joanny Kwasiborskiej-Dudek i mgra Tomasza Mroza zaprezentowanego na konferencji naukowej Aktualne badania i wczesna interwencja w autyzmie (która odbyła się 2 kwietnia 2015 r. w Marsylii) i opublikowane za ich zgodą.

Warsztaty ESDM dla rodziców

Zapraszamy rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w wieku od 12 do 36 miesiąca życia na pierwsze w Polsce warsztaty ESDM dla rodziców.

Warsztaty rozpoczną się od oceny funkcjonowania dziecka w oparciu o kartę obserwacyjną modelu ESDM i sporządzenia indywidualnego programu terapeutycznego wyznaczającego cele terapii. Druga część warsztatów poświęcona będzie zdobywaniu przez rodziców umiejętności do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu.

Warsztaty prowadzone będą przez dr Joannę Kwasiborską-Dudek – jedynego w Europie certyfikowanego trenera ESDM, która w sierpniu 2014 roku uzyskała dodatkowe kwalifikacje do prowadzenia coachingu rodziców w ramach modelu ESDM. Towarzyszyć jej będzie zespół certyfikowanych terapeutów Centrum Adesse: mgr Agnieszka Beker, dr Maja de Ines oraz mgr Tomasz Mróz.
W trakcie warsztatów rodzice będą mieli również możliwość konsultacji z lekarzem psychiatrą, dr Agatą Matuszewską.

Warsztaty odbędą się w kameralnym gronie kilku rodzin, co zagwarantuje indywidualne podejście do każdej rodziny, optymalne wykorzystanie czasu i indywidualny, bezpośredni kontakt każdej z rodzin ze wszystkimi terapeutami prowadzącymi zajęcia.

Pierwsza edycja warsztatów odbędzie się w dniach 21-22 lutego 2015 r. (sobota i niedziela) w siedzibie Centrum Adesse przy ulicy Bagno 2 w Warszawie.

21 lutego (sobota):
09:30 – 11:00 : zapraszamy rodziców z dzieckiem
14:30 – 17:30 : zapraszamy samych rodziców

22 lutego (niedziela):
10:00 – 11:30 : zapraszamy rodziców z dzieckiem
15:00 – 17:00 : zapraszamy rodziców z dzieckiem

Cena warsztatów: 1490 zł (obejmuje indywidualną ocenę funkcjonowania dziecka i program terapeutyczny)

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w warsztatach proszone są o kontakt z recepcją Centrum Adesse do dnia 16 lutego 2015 r. (poniedziałek).

Serdecznie zapraszamy!


Uwaga: warsztaty nie są przeznaczone dla specjalistów pragnących zapoznać się z metodą ESDM.

Polska edycja podręcznika ESDM dla rodziców

W zapowiedziach Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się właśnie polska edycja podręcznika przeznaczonego dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: http://www.wuj.pl/

Dzięki kontaktom z Wydawnictwem UJ udało nam się dowiedzieć, że książka będzie dostępna w sprzedaży w połowie grudnia.

Książka ta jest jednym z dwóch podręczników poświęconych metodzie The Early Start Denver Model. Prezentuje wskazówki dla rodziców dotyczące codziennej pracy z dziećmi z ASD według wytycznych ESDM.

Drugi z podręczników metody – przeznaczony dla specjalistów pracujących z dziećmi z ASD – zostanie już wkrótce wydany przez Fundację Rozwiązać Autyzm.

Osobom posługującym się językiem angielskim przypominamy, że oryginalna wersja podręcznika dla rodziców jest w ciągłej sprzedaży, również w wersji elektronicznej: http://www.amazon.com/

Zapraszamy do lektury!

Informacja na temat projektu

Informacja na temat projektu pt.: 
Adaptacja i walidacja polskiej wersji ADOS-2 i ADI-R – narzędzi służących do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) i monitorowania postępów w terapii osób nimi dotkniętych – dla celów standaryzacji procesu diagnostycznego

Z przyjemnością informujemy, że Centrum Logopedyczne Adesse uczestniczy w projekcie badawczym, którego celem jest ocena przydatności w diagnostyce i terapii polskich wersji narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu: ADOS-2 i ADI-R.

ADOS-2 (Autism Diagnostic Obsevation Schedule – 2) i ADI-R (Autism Diagnostic Interview – Revised) są to najpopularniejsze na świecie narzędzia do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, określane mianem złotego standardu diagnostycznego.

Badanie stanowi ważny krok w kierunku umożliwienia stosowania ADOS-2 i ADI-R w Polsce, a w konsekwencji zobiektywizowania procesu diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Projekt realizują̨ prof. dr hab. Ewa Pisula i dr Izabela Chojnicka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, w ramach grantu badawczego przyznanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, współfinansowanego ze środków UW (w latach 2013-2016).

Więcej informacji dotyczących projektu znajdą Państwo na stronie:
www.psychologia.pl/rehabilitacja/walidacja

Wyniki najnowszych badań nad skutecznością metody ESDM

Z ogromną przyjemnością informujemy, że wyniki najnowszych badań nad efektywnością terapii prowadzonej metodą ESDM (The Early Start Denver Model) zostały uznane przez magazyn Time za jedno z dziesięciu najważniejszych osiągnięć w dziedzinie medycyny w 2012 roku.

Badania przeprowadzone przy użyciu elektroencefalografii (EEG) wykazały, ze terapia modelem ESDM nie tylko modyfikuje zachowanie dziecka, ale wpływa także na poprawę aktywności mózgu.

U dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu objętych terapią ESDM zarejestrowano te same zapisy aktywności mózgu w odpowiedzi na widok twarzy i obiektów, co u ich rówieśników rozwijających się normatywnie. Cytując prof. Cheryl Dissanayake: "ESDM zdaje się zmieniać sposób, w jaki dzieci z autyzmem reagują na inne osoby. Oznacza to, ze będą one łatwiej nawiązywać relacje z innymi ludźmi."

Więcej informacji na temat badań znajdą Państwo na podstronie poświęconej metodzie ESDM. Opis w języku angielskim został opublikowany na stronie magazynu Time, a także na stronie CNN International.

Zapraszamy także do obejrzenia filmu poświęconego terapii metodą ESDM na stronie Uniwersytetu Kalifornii.

Galeria zdjęciowa

Z przyjemnością informujemy, że galeria Centrum Adesse została uzupełniona o zdjęcia zrobione podczas zajęć terapeutycznych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim dzieciom i ich rodzicom.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć!

Wywiad z dr Joanną Kwasiborską-Dudek

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z wywiadem z dr Joanną Kwasiborską-Dudek zatytułowanym "Autyzm wykrywany jest zbyt późno", opublikowanym przez portal dzieci.pl

Artykuł poświęcony jest wczesnemu wykrywaniu pierwszych symptomów autyzmu oraz badaniom przesiewowym realizowanym w Centrum Adesse przy użyciu narzędzi SACS.

Zapraszamy do lektury!

Dr Kwasiborska Kobietą Magazynu Shape

Z ogromną przyjemnością informujemy, że dr Joanna Kwasiborska została wybrana jedną z ośmiu Kobiet Magazynu Shape.

Kobiety Shape - jakie są? Wyjątkowe, ale i zwyczajne. Charyzmatyczne i mocno stąpające po ziemi. Pomagają innym, nie po to, by je podziwiano i opisywano w kolorowych czasopismach, pomagają bo chcą, bo muszą, bo inaczej nie potrafią. W tym roku nasz tytuł powędrował do ośmiu nietuzinkowych kobiet.
(Tekst Krystyna Romanowska)

Pełną treść artykułu Supertemat – Kobiety Shape znajdą Państwo w majowym wydaniu magazynu Shape.

Serdecznie gratulujemy dr Kwasiborskiej i zapraszamy do lektury!